Skadeståndsyrkande vid trafikskada

Jag och min fru var inblandade i en trafikolycka där vi blev påkörda bakifrån. Vår bil trycktes ut i det motsatta körfält där en lastbil kolliderade med oss. Frun fick mycket svåra frakturer i kroppen och jag själv har väldig värk i nacke, rygg och axlar. Vi har haft bra kontakt med vårt försäkringsbolag som har börjat ersätta oss. Jag hade precis fått nytt jobb som produktionsledare som jag tyvärr inte kunde fortsätta på. Min fråga är följande: Jag fick samtal från polisen i går om att den som vållade skadan har erkänt. Polisen frågade om vi har några skadeståndskrav att yrka. Hur går vi till väga med detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Befinns föraren vara skyldig till att ha vållat skadan och ett tillräckligt orsakssamband finns mellan vållandet och skadan kan ni eventuellt få rätt till skadestånd för lyte och men, sveda och värk, bortfallen arbetsinkomst och/eller kränkningen. Det regleras i skadeståndslagens 2 kap. 1 och 3 §§ och 5 kap. 1 §.

Genom att försäkringsbolaget har ersatt er övertar bolaget eventuella anspråk gentemot föraren i den mån de har ersatt er. Min rekommendation är därför att i första hand kontakta försäkringsbolaget för råd och att därefter kontakta en advokat som kan biträda er i frågan då det kan röra sig om stora belopp.

Lawline RådgivareRådgivare