Fråga om olaga hot på arbetsplats

Hej, Undrar ifall följande händelse kan betraktas som brottslig och vad jag eventuellt bör göra? Ankom idag till mitt arbete fem minuter försent efter ett missförstånd gällande arbetspass. Kollegan som jag bytte av var mycket upprörd. Efter en större mängd förolämpningar så närmade han sig aggressivt och stannade ca en halv meter ifrån mig, höjde en knuten näve och sa: "Hade vi inte varit på jobbet hade jag fan plockat dig". I bakgrunden ligger en längre tids personlig konflikt mellan denna kollega och mig. Kände mig hotat och känner nu stort obehag inför tanken på att behöva möta denna kollega igen.

Lawline svarar

Hej,

Det brott som den beskrivna händelsen ligger närmst är olaga hot. För att olaga hot ska föreligga krävs att en person med brottslig gärning hotar en annan person på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för egen säkerhet (4 kap 5§ Brottsbalken).
Den "brottsliga gärningen" som hotet ("plockat dig") i detta fall kan tänkas innebära, är troligtvis misshandel. Våldet får inte framstå som helt lindrigt (detta beror på hur situationen var och kan tolkas).
Eftersom du känt dig hotad och upplevt obehag talar mycket för att hotet varit "ägnat att framkalla allvarlig fruktan". Allt beror såklart på de specifika omständigheterna.

Vidare krävs att personen som hotade dig hade uppsåt att genom handlingen framkalla allvarlig fruktan hos dig. Det krävs åtminstone att han insett att det funnits en risk för att framkalla fruktan hos dig och att han varit likgitlig inför att han med handlingen åstadkom fruktan.

Jag skulle råda dig att anmäla händelsen till polisen, som mycket väl kan komma fram till att händelsen kan utgöra olaga hot, varpå din kollega troligen kommer att bli avskedad.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700#K4.

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare