Betalningsföreläggande - skuldebrev mellan barndomsvänner

hej. för ett år sen så har jag lånat min barndomsvän 15000 kr och vi kom överens om att betalningen ska ske inom ett år men han har inte betalat någoting än .. ja har inget skuldebrev men jag har ett kvitto på att jag överförde pengarna till hans bankkonto, vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Om du vill att staten ska hjälpa dig att driva in pengarna bör du i första hand vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM). Enligt 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746) kan KFM förelägga din barndomsvän att betala sin skuld. Din vän kommer därefter att få möjlighet att invända mot sin betalningsskyldighet, om han bestrider din begäran om betalningsföreläggande kommer målet att överlämnas till tingsrätten.

Rimligen kommer såväl KFM som en eventuell tingsrätt be dig lägga fram bevis för att en fordran finns. Det går inte att på förhand säga vilken betydelse det har i bevishänseende att du har kvar kvittot, men förhoppningsvis förnekar inte din vän att han fått låna pengar.

Mitt förslag till dig är först och främst att prata med din vän innan du vänder dig till KFM. Även mindre tvister riskerar att kosta mycket pengar och skapar ofta större konflikter än de i själva verket löser.

Om du till slut väljer att vända dig till KFM rekommenderar jag denna länk (http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html), där framgår mer information om hur du ansöker om betalningsföreläggande.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare