Ansökan om verkställighet av betalningsskyldighet

Vid rättegång mot min före detta styvpappa kom domstolen fram till att han var skyldig på alla åtalspunkter. Han blev då också skyldig att betala ränta till oss (skadeståndet fick vi genom brottsofferjouren). Räntan han blev skyldig att betala är 97 000kr sammanlagt till min familj. Vi betalar för att kunna bevaka hans konto och kommer det in pengar ska han betala oss, men problemet är att han fifflar med det och sedan dagen han kom ut från fängelset har han fört över pengar till andra konton. Min fråga är kommer vi aldrig att få våra pengar vi har rätt till om han inte sätter in pengar på sitt eget konto? Finns det inga andra sätt att gå tillväga? Att han ska betala den summan han är skyldig sedan ha den skulden hos kronofogden t.ex? Han har redan förstört så mycket för oss och nu vägrar han betala pengarna vi enligt domstolen har rätt till.

Lawline svarar

Hej!

Eftersom du har en dom på betalningsansvar kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om verkställighet. Du gör då en ansökan som du skickar in till kronofogdemyndigheten. Kronofogden underrättar då personen i fråga att en ansökan har kommit in och att han har viss tid på sig att betala skulden. Om skulden inte betalas kommer kronofogdemyndigheten att söka efter utmätningsbara tillgångar, dvs om han har några tillgångar som kan tas i anspråk och säljas för att du ska få betalt för skulden. För mer information om hur du ansöker om verkställighet, se kronofogdens hemsida. Länk hittar du http://www.kronofogden.se/Ansokaomverkstallighet.html

Lycka till!

Maria LindgrenRådgivare