Arvsavstående och särkullbarn

Hej Vill ställa en fråga om särkullbarn. A och B var gifta, har 2 gemensamma barn D+E. A dog 1994. A hade ett särkullbarn C. C sade vid sin mammas bortgång, att han inte ville ha något arv efter sin mor. En bouppteckning gjordes vilken visade att den avlidnes tillgångar var negativa. Den efterlevandes tillgångar var dock positiva (bl.a fastighet 121 000kr), vilket gjorde boet positivt (343 000kr). Vi kan inte hitta något arvskifte, ingen notering om att C har avsagt eller avstått sin arvsrätt. Gjordes inget arvskifte på grund av att C inte ville ha något arv efter sin mor, utan allt gick över till den efterlevande. I registerutdraget från skatteverket står D och E som barn, samt att B var gift med A, inget om något särkullbarn. Kan boet vara oskiftat efter 18 år? Nu har B också gått bort, hur gör man arvskifte nu? (Dödsboets värde nu starxt under 300 000kr)

Lawline svarar

Hej!

Först vill jag tacka dig för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Särkullbarn kan avsäga sig arv på två sätt. För det första genom att barnet avsäger sig arvet (från A) till förmån för den efterlevande maken (B), se 3 kap 9 § Ärvdabalken. Särkullbarnet skjuter då upp sitt arv från A och har därför alltid rätt att erhålla sin del efter B:s bortgång. Den andra metoden, den som det med större sannolikhet rör sig om, är att arvingen avsäger sig arvet enligt 17 kap 2 § Ärvdabalken. Detta ska ske skriftligt. Dessutom finns det en hake här, bröstarvingar kan aldrig avsäga sig sin laglott (alltså halva arvslotten-arvslotten är halva boet (A:s del) delat med tre bröstarvingar i det här fallet) om inte arvingen fått en skälig ersättning för att den avstår. Det finns alltså ingen lagreglering för hur man gör som bröstarvinge för att avsäga sig även laglotten. I praxis har detta lösts genom att arvingen överlåter sin del till resterande bröstarvingar vid en arvsskifte. Frågan återstår vad som har skett i det här fallet.

Du har helt rätt i att det inte sker något arvsskifte om det är så att särkullbarnet avsagt sig arvet till förmån för den efterlevande maken.

Hur ska ni göra med arvsskiftet nu? Försök få kontakt med särkullbarnet och fråga vad som skedde vid A:s bortgång. Har varken en skriftlig avsägelse skett och/eller en överlåtelse genomförts (vilket ni i så fall borde känt till) så har särkullbarnet enligt lag rätt till sin del. Det utesluter inte att särkullbarnet har samma inställning nu som då. Då ska en överlåtelse ske från C fördelat 50/50 mellan D och E.

Jag rekommenderar att ni kontaktar skatteverket och frågar vad de tror är anledningen till varför det står som det står i utdraget från skatteverket. Det kan ju finnas flera skäl.

Det ska inte förglömmas att det kan finnas barn eller barnbarn som har rätt till C:s del om C skulle vara avliden. Det finns flera komplexa inslag i frågan och de kan inte helt lösas den här vägen då frågan är knapp. Lawline rekommenderar alltid att ni tar kontakt med en praktiserande jurist och något är oklart.

Emelie KarlssonRådgivare