FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/12/2006

Förtal och misshandel m.m

Onsdag eftermiddag, en elev slog min dotter på benen med en träpinne och sist fick en hård örfil , såg av några elever. Fredag - läraren förhör, hon berättade allt, läraren säger sig hört annan version där pojken som fått en örfil och berättar till min dotter att pojkens pappan vill nu göra en anmälan till polisen). Min dotter undrade varför blir hon anmäld när det är hon som fick en örfil - Det hela skrämde ihjäl min dotter . Läraren bestämde ha möte med båda elever på måndag. Måndag - Min dotter kände sig skräckslagen och ringde mej på jobbet gråtande på morgonen efter att ha hört att en elevs pappa kommer att slå henne på mötet. Jag gick till skolan för att ta reda på vad som hänt - Mötet avslutad och avgjort. läraren säger pojken kan ha känt sig hotad för han är liten och därför gav min dotter en örfil. Hur kan en liten pojke känna sig hotad i onsdags, Måndag morgonen gick han och flinade samt skrämde livet på min dotter och ringde mej. efter jag undersökte händelsen. Ringde jag rektor, för att reda ut saken, istället pratar hon om saker som händer mycket runt min dottern(det tog en vecka innan vi kunde träffas för att reda ut och hur det gick med mötet?Lärarna fick både elever att erkänna bett varandra om förlåtelse. HON ERKÄNDE att hon drog pojkens mössa efter pojken hade slagit henne med pinne. POJKEN ERKÄNDE ATT HAN SLOG MED PINNAR. ... pojken skrek"Hora" till henne. Pojken nekade ljög till rektor säger sig också har vittne att det var dotter min som sa Hora till honom själv.! Vad gjorde ni åt saken frågade jag? visste ni att pojken retar förnedrar en annan elev idag?= säger" Utsatt? varför talar inte hon det till oss lärare och rektor? Varför händer det mycket runt min dotter? 18dec pratade jag med rektorn- reda ut där en annan lärare ska sagt att " min ygnsta dotter har en dåligt uppfostran". pratar om det inför hela hennes klass. Kan jag anmäla Pojken som slogs med pinne, gav min dotter en hård örfil, Pappan vill stämma utan at kolla sanningen. ? Skolan vill inte ta reda på sanningen, uppmuntrade pojken att springa till läraren om min dotter slår honom. då kan man anmäla henne samt blir avstängt från skolan... Förtal om " att det händer mycket bråk runt henne ". där alla lärare ända till rektor har samma dåligt avbild om henne. = som bevis där en ny anlänt lärare talar om att hon har redan hört så mycket om henne innan hon träffade henne personligen. vad ska jag tillväga.?

Lawline svarar

Hej! Jag förstår att det måste vara en väldigt jobbig situation din dotter och du befinner er i och jag hoppas att jag ska kunna hjälpa er att förstå de juridiska reglerna bakom händelserna! Om vi börjar med förtalet så sägs i 5 kap 5 § BrB (http://www.lagen.nu/1962:700) att "den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter." För att förtal ska ha skett krävs att det är fråga om något som kan sägas vara en uppgift och inte bara ett värdeomdöme samt att själva uppgiften är av nedsättande beskaffenhet. Uppgiften behöver dock inte vara nedsättande enligt den allmänna uppfattningen i samhället, utan det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta personen för "andras missaktning". Dessutom anses brottet uppfyllt när det kommit till tredjemans kännedom, det betyder att det inte räcker att två personer sinsemellan samtalar om ett rykte som båda känner till om en annan person. Om man kan visa att man var skyldig att uttala sig om uppgiften, eller om det med hänsyn till omständigheterna, kan sägas vara försvarligt att lämna uppgift i saken, och man visar att uppgiften är sann eller att man har skälig grund för den, döms man inte till ansvar för förtal. Vidare bör det uppmärksammas att förtal är ett brott som går under enskilt åtal. Enskilt åtal innebär att du själv måste väcka åtal och driva hela processen inför domstol (alltså du får själv formulera stämningsansökan, skaffa fram bevisning och inte minst stå för rättegångskostnaderna om du skulle förlora). Det finns dock undantag när den som brottet riktar sig mot är under 18 år och åtalet av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt. Då får åklagare åtala, men chanserna att någon åklagare verkligen går vidare med ärendet i detta fall kan tyvärr, enligt min åsikt, inte anses särskilt stora. Din dotter hade också blivit kallad "hora" av den här pojken. Det faller i så fall under 5 kap 3 §, d v s förolämpning. Det är också ett brott som går under enskilt åtal, med de tidigare nämnda svårigheter som följer av detta. När det sedan gäller händelsen då din dotter blivit slagen med pinne på benen och fått en hård örfil, så kan detta falla under misshandel i BrB 3 kap 5 § (http://www.lagen.nu/1962:700). Då jag inte vet under vilka förhållanden slagen utdelats är det svårt att göra en bedömning här, då mycket beror på förhållandena runt om samt skadorna som följt. Har slagen t.ex. utdelats helt oprovocerat görs en strängare bedömning. Dock kan det även nämnas att man i praxis friat från ansvar för misshandel p.g.a. underförstått samtycke (och möjligtvis social adekvans) då två skolpojkar inlåtit sig i bråk på skolgården och följderna begränsat sig till smärta och ringare övergående skador. Slagen kan också falla under ofredande enligt BrB 4 kap 7 § (http://www.lagen.nu/1962:700). Ofredande kan sägas vara en sorts väldigt lindrig form av misshandel. Misshandel och ofredande är båda brott som faller under allmänt åtal och här har du chans att få hjälp av en åklagare som kan driva processen åt dig. Problemet i detta fall är att det verkar finnas mycket motstridiga vittnesuppgifter, vilket gör att det i slutändan blir så att ord står mot ord. Det innebär att rätten ska utgå från svarandens version av händelseförloppet, ifall din dotter inte kan bevisa att hennes berättelse är den rätta. Och eftersom det inte verkar finnas några direkta bevis kommer målet att avgöras på en trovärdighetsbedömning av parternas utsagor i målet. Det gör att det kan vara svårt att bedöma framgång i en eventuell framtida process. Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Du får gärna höra av dig igen om du har fler frågor! Med vänlig hälsning
Rådgivare