Skuldsanering

Hej! Jag har fått brev från tingsrätten. Har en FT-mål liggande nu hos de, jag hade ett lån om 2000 kr. Min ekonomi har stupat helt och kan därför inte betala just nu. Jag har även skickat in skuldsaneringsansökan till Kronofogden. Handläggningen tar drygt 3 månader tills de tittar på mitt ärende. Under tiden har jag kontaktat mina fordringsägaren via mail. Men en av de vägrar nu lyssna på mig. Jag är student och fattig som bara den. Är snart hemlös och vet inte vad jag skall ta mig till. Hur kan jag avsluta ärendet hos tingsrätten utan att det kommer allvarliga påföljder senare? Tacksam för hjälp. Mvh Rami

Lawline svarar

Hej Rami!

Det korta svaret är att det kan du inte. Din enda möjlighet är att käranden (den som du är skyldig pengar) drar tillbaka alla sina krav, vilket är mindre troligt när käranden drivit saken till tingsrätten.

För att en person skall beviljas skuldsanering krävs inte bara att personen är skuldsatt, utan det krävs bl.a att gäldenären (den skuldsatte) inte kan betala sina skulder allt eftersom de förfaller till betalning och det inte går att se att detta förhållande kommer att upphöra inom en överskådlig tid. Även om det har blivit lite lättare att få skuldsanering efter senaste lagändringen är det fortfarande svårt. De tittar särskilt på hur och varför dina skulder uppstått och att du gjort allt du kunnat för att betala dom. Det måste även tilläggas att även om du skulle få skuldsanering, så är detta ingen dans på rosor. Du kommer att vara tvungen att leva på existensminimum under vanligtvis 5 år.

Mitt råd är att du inte räknar med att du kommer att bli beviljad skuldsanering. Ta kontakt med en budget- och skuldrådgivare i din kommun och försök att ta tag i din ekonomi, prata med fordringsägarna som söker dig och gör upp avbetalningsplaner och förhandla om slopad/sänkt ränta m.m. De brukar vara positivt inställda till detta bara du visar att du vill göra något åt din situation. Hoppas det löser sig!

MVH,

Lawline RådgivareRådgivare