Betalningsföreläggande

Hej,

Jag har lånat ut pengar till en person och det finns skuldbrev. Nu har personen inte betalat den överenskomna månadssumman på ett år. Kronofogden tycker att jag ska säga upp lånet. Hur formulerar jag en ansökan? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det du ska göra är att ansökan om ett betalningsföreläggande, vilket regleras i lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

Ansökan ska innehålla en beskrivning av vad du vill ha ut och vilken grund du har för det, 10 §. Uppgifter som måste finnas med i beskrivningen är beloppet, förfallodagen och eventuellt ränta, 11 § samt dina och den skuldsattes uppgifter.

Det är viktigt att personen du lånat ut till ska kunna identifiera vad du syftar på och du kan därför ta med ytterligare uppgifter om skulden så den blir lättare att identifiera.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare