Arvsrätt - make, gemensamt barn och särkullbarn

Hej Jag och min fru har registrerat äktenskapsförord. Bifogas som fil. Vi har fn inget giftorättsgods. Vi har en gemensam dotter 3år Jag har dessutom två vuxna särkullbarn. Min principiella fråga är: Vad händer om jag avlider utan något skrivet testamente. Har jag förstått det rätt att om min enskillda egendom värderas i bouppteckning till 3 milj kr så tilldes mina två särkullbarn 1milj kr var och min hustru 1 milj kr. Vår gemensamma dotter ärver först när mamman dör.

Lawline svarar

Hej!

Jag kan tyvärr inte se hur äktenskapsförordet ser ut då det inte är möjligt att bifoga filer, men ska försöka besvara din fråga utifrån vad du har skrivit.

Om jag förstår dig rätt har du och din fru i ert äktenskapsförord angett att all bådas egendom ska vara enskild egendom. Om du avlider innebär det att din fru inte kommer få någonting genom bodelning utan att alla dina tillgångar kommer gå i arv till dina arvingar. Enligt 2:1 ÄB delar dina barn lika på arvet. Enligt 3:1 ÄB ärver dock make framför gemensamma barn. Det innebär att arvet efter dig kommer fördelas så som du beskriver, nämligen 1/3 var till dina särkullbarn och 1/3 till din fru. Det gemensamma barnet har sedan rätt till efterarv när din fru avlider, vilket innebär att hon har rätt till en del av din frus totala egendom som arv efter dig, varefter arvet efter din fru kan fördelas.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare