FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/04/2013

Gallring ur belastningsregistret

Hej Lawline! Sitter och läser på polisens hemsida gällande grundutbildning till ordningsvakt. Under allmänna villkor står att om du begått ett brott som anses som grovt, kommer du inte att anses som lämplig oavsett hur lång tid som passerat sedan brottet begicks. Jag bara tycker det är en märklig formulering eftersom det brott du begått ska försvinna ur dina papper olika lång tid, efter vad du begått för brott, eller hur fungerar det i verkligheten. Är det så att gamla synder om det är grovt stoppar dej vid ett senare yrkesval? Det känns bara inte rättvist, om du går vidare och lever lagligt ex. 10-15 år, är du ändå märkt och nekad tillträde till ex.vis fängelse klass 1 o 2, häkte, flygplats m.m. Vänligen Undrande.

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Jag förstår att Du undrar. Enligt gällande rätt så hamnar endast brott som en person har dömts för i belastningsregistret. Om ett anmält brott inte leder till en dom hamnar det alltså inte i belastningsregistret. Friande domar i första instans hamnar inte heller i registret och friande domar i högre instans försvinner ur registret efter laga kraft datumet.

Det som står på Polisens hemsida är;

”Om du dömts för brott som begåtts under de senaste fem åren anses du inte som lämplig. Är brottet grovt kommer du inte att anses som lämplig oavsett hur lång tid som passerat sedan brottet begicks.”

Enligt 17 § lagen om belastningsregister ska dock uppgifter om

1.  fängelse- eller förvandlingsstraff för böter gallras tio år efter frigivningen,

2. fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats gallras tio år efter domen eller beslutet,

3. fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 § brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen (1979:189) gallras fem år efter det att straffet föll bort,

4. skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras
a. tio år efter domen eller beslutet, eller
b. fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

5. sluten ungdomsvård gallras tio år efter det att påföljden helt verkställts,

6. ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall gallras
a. tio år efter domen eller beslutet, eller
b. fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

7. överlämnande till rättspsykiatrisk vård gallras tio år efter utskrivningen,

8. ungdomstjänst gallras
a. tio år efter domen eller beslutet, eller
b. fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot,

10.  att någon enligt 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd gallras
a. tio år efter domen eller beslutet, eller
b. fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

11.  åklagares beslut att inte åtala för brott gallras
a. tio år efter beslutet, eller
b. tre år efter beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet,

12.  beslut om kontaktförbud gallras tio år efter beslutet, och

13.  beslut om tillträdesförbud gallras fem år efter beslutet.

Beroende på vilken tidsperiod som gäller kommer alltså uppgifterna så småningom att försvinna och då finns de inte kvar.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig.

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare