Bodelning vid upplösning av samboförhållande

Jag och min sambo ska separera. Hyresrätten där vi bott är det jag som står på kontraktet för. Vår bil står min sambo skriven på och det är hon som står på lånet för den. Jag har dock varit med och betalat för lånet och bilen när vi bott ihop. Ingår bilen i en bouppteckning? kan hon ha rätt till lägenheten om vi har delad vårdnad av våra barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Vid en bodelning mellan sambor ska samboegendomen ingå. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Om bilen förvärvats för ert gemenasamma bruk utgör den alltså samboegendom och ska ingå i en bodelning. Beträffande bostaden så finns särskilda regler i 22 § sambolagen. Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om det skulle anses att din sambo bäst behöver bostaden så kan hon alltså ha rätt att överta den. Om din sambo får överta den gemensamma bostaden ska hon ersätta dig för bostadens värde.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare