Fråga angående förtal

Hej, På min arbetsplats blev jag inkallad till chefen. Han ville veta om jag legat med en av våra kunder på en konferensresa. Han menade att det vore oprofessionellt samt riskera relationen med kunden. Han hade fått informationen gm 3andra chefer(som skickat info vidare sinsemellan) och fick uppdraget att ta samtalet med mig. Infon kom från ansvarig säljare ute på fält som tolkat att Incidenten skett. Ryktesspridningen började där. Jag dementerade uppgiften till chefen och gick även till en av de andra cheferna o frågade varför han inte frågat mig rätt ut i första instans innan han började föra info vidare. Ingen av cheferna "på vägen" hade misstrott uppgifterna som framkommit. Det var bara min chef som klart trodde på mitt nekande. Att tillägga är att jag är en ung singelkvinna på ett mansdominerat företag. Min upplevelse är att de nästan gottat sig i detta skvaller och varit som besatta i att få fram "sanningen". Min fråga är om detta kan anses som förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning gör sig skyldig till förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 1 §. Det krävs att en uppgift lämnats, och inte bara ett allmänt värdeomdöme, och uppgiften ska ha lämnats till en tredje person. Dessa kriterier verkar vara uppfyllda i ditt fall. Vidare krävs dock att uppgiften utpekar dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt samt att uppgiften duger till att utsätta dig för andras missaktning. I ditt fall rör det sig inte om att du blivit utpekad som brottslig och frågan är då om uppgiften kan ha ansetts utpeka dig som klandervärd i ditt levnadssätt. Uppgiften ska vara nedsättande. Med den informationen som givits är det svårt att svara på om dessa uppgifter är tillräckliga för att uppfylla kravet på att utpeka dig som klandervärd i ditt levnadsätt och om uppgiften är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Om dessa krav skulle anses uppfyllda kan agerandet grunda ansvar för förtal men utan mer information kan jag inte yttra mig om agerandet du beskriver utgör förtal eller inte.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare