FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/04/2013

Är grovt rattfylleri alltid grovt?

Efter en uppgörelse/gräl inom familjen gjorde jag något dumt. Satte mig bakom ratten och körde ca 900 m på två privata vägar i sommarstugeområdet där jag bor. Jag satte mig utanför bilen och drack några starköl i rask följd. Efter ca 40 min kom en polispatrull och körde mig till polisstation för provtagning. Blodprovet visade 1,14 promille alltså över gränsen för grovt rattfylleri. Jag har åberopat eftersupning (inträffade 2011). Om tingsrätten ej tror på detta, kan brottet ändå inte bedömas som rattfylleri mot bakgrund av att jag körde en kortare sträcka och ej utgjorde någon fara för övriga. Eller är det per automatik grovt rattfylleri när 1,0 promille har passerats.

Lawline svarar

Hej,

Nej, det blir inte per automatik grovt rattfylleri när gränsen på 1,0 promille passerats. I lag om straff för vissa trafikbrott föreskrivs i 4a § att det särskilt ska beaktas ifall föraren haft en alkoholkoncentration på minst 1,0 promille i blodet. Har föraren överskridit denna gräns ska utgångspunkten emellertid vara att brottet anses som grovt, men sedan ska också förmildrande omständigheter beaktas (såsom att föraren framfört fordonet utan att utgöra fara för andra och så vidare) vilket kan medföra att det inte längre ses som grovt rattfylleri.

Lag om straff för vissa trafikbrott återfinns här: https://lagen.nu/1951:649

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare