Att genom samboavtal avsäga sig rätten till samboegendom

Hejsan. Jag undrar hur jag går tillväga för att avsäga mig rätten till en fastighet min sambo har köpt? Jag vill alltså inte omfattas av någon sambolag (?) även om bostaden är köpt för gemensamt boende. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör så sker en bodelning endast om någon av samborna begär detta. Om någon av samborna begär bodelning är det endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget som ska ingå i bodelningen. Med den gemensamma bostaden avses då den bostad som är inköpt för gemensam användning och detta gäller även om det endast är den ena sambon som har förvärvat bostaden. Er bostad skulle därför i nuläget ingå i en bodelning men en bodelning skulle endast ske om någon av er begärde det.

Om ni däremot vill säkerställa att ingen av er ska kunna begära bodelning eller att er bostad inte ska ingå i en eventuell bodelning, så kan ni upprätta ett samboavtal. Det krävs att avtalet upprättas skriftligen och att ni båda två undertecknar. Ett samboavtal kan upprättas såväl före som under förhållandet. Om något villkor i samboavtalet skulle framstå som oskäligt så kan avtalet kommer att jämkas eller lämnas utan avseende.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare