Ogrundade anklagelser - Brott?

Hej! Idag efter att jag hade gymmat och duschat så blev jag inplockad på ett rum av personal på gymmet precis innan jag skulle gå ut. Jag frågade var det gällde, och hon svarade "Vad fan tror du?" i en nedvärderande ton. Jag hade ingen aning, så hon berättade att jag hade kissat i duschen ett flertal gånger. Jag förstod ingenting och jag höll en vänlig ton och frågade vad hon hade fått det ifrån. Då sa hon att en man hade sagt det till henne, men jag fortsatte att neka (med en vänlig ton). Hon fortsatte att hävda bestämt att jag hade gjort det och hotade med att stänga av mitt träningskort. Hon sa även att jag borde söka hjälp eftersom jag först kissar i duschen och sedan har mage att sitta och ljuga. Kan jag anmäla henne för falska anklagelser? Jag tycker verkligen inte "konversationen" (snarare påhoppet) sköttes rätt.

Lawline svarar

Hej,

Jag förstår att du är upprörd, men jag tror inte att personen i din fråga har gjort sig skyldig till ett brott (åtminstone inte utifrån den information du har gett i din fråga).

Du frågar om du kan anmäla henne för ”falska anklagelser”. Det finns inget brott med just den rubriceringen. 15 kap. 6-7 §§ brottsbalken (1962:700) tar upp brott med liknande namn: falsk angivelse, obefogad angivelse, falsk tillvitelse och vårdslös tillvitelse - men dessa brott är inte aktuella i detta fall. Kortfattat
handlar den typen av brott om att man falskt anklagar eller anmäler någon för brott och dessutom gör det till myndigheterna. Det är alltså inget den gymanställde har gjort.

Det finns förstås andra typer av straffbara anklagelser, t ex förolämpning och förtal. De är vad som kallas ärekränkningsbrott, och de beskrivs i brottsbalkens femte kapitel.

Förtal, som beskrivs i 5 kap. 1 § brottsbalken, är när man utpekar någon som ”brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt” eller lämnar någon annan uppgift med syfte att skada personens rykte. Men det är bara förtal om man lämnar sådana uppgifter till någon annan än den man anklagar. I detta fall tog personen som arbetar undan dig privat och framförde anklagelserna till
dig. Syftet var inte att sprida rykten till andra personer för att de skulle se ner på dig, så hon har inte gjort sig skyldig till förtal.

Kan anklagelserna istället straffas som förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken)? Förolämpningar, i juridisk mening, är att ”smäda annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende”. Ett exempel på kränkande beskyllning tas upp i rättsfallet SvJT 1973 rf s. 53, där en person fälldes för att ha frågat ett vittne om denne fick betalt för att vittna falskt. Jag kan förstå om du känner dig utsatt för en kränkande beskyllning, men för att någon ska dömas för förolämpning måste beskyllningen uteslutande ha syftet att såra offrets självkänsla. Det måste alltså finnas uppsåt hos gärningsmannen att göra just det.

Uppsåt att såra någons självkänsla är inte alltid lätt att bevisa. I rättsfallet NJA 2004 s. 331 friades en person efter att ha kallat poliser för ”svin” och ”grisar” i samband med ett polisingripande. Högsta domstolen ansåg att mannen hade uttryckt sig så för att visa sin ilska och smärta (polismännen var tvungna att använda våld för att gripa honom), inte för att såra deras självkänsla. Situationen i ditt fall är förstås annorlunda – personen som anklagade dig befann sig i överläge. Samtidigt kan syftet ha varit att du skulle erkänna något hon faktiskt trodde att du gjort dig skyldig till, inte att såra din självkänsla. Den typen av bedömningar kan vara komplicerade.

Slutligen är det svårt att veta exakt vilken typ av uttalanden som är straffbara kränkningar, och vilka som ”bara” är oförskämda. I praktiken verkar de flesta förolämpningsfall röra ganska grova förolämpningar, ofta (men inte alltid) med rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Se t ex rättsfallen NJA 1989
s. 374 och RH 2011:5.

För att sammanfatta så förstår jag att du känner dig orättvist behandlad. Stå på dig mot felaktiga anklagelser, och du kan förstås höra av dig igen om ni har fler konflikter. Men baserat på den information du gett i frågan skulle jag inte rekommendera att du anmäler den gymanställde. Hennes beteende var ovänligt, men sannolikt inte straffbart.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare