FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/01/2006

Rätt att avlägsna annans saker ur källarutrymme?

Hej! Jag äger en liten hyresfastighet. Under en tid har jag låtit mina hyresgäster ställa saker i några outhyrda rum i källaren utan kostnad. Nu har jag fått dessa utrymmen uthyrda och har därför bett berörda hyresgäster att flytta ut sina saker. En hyresgäst vägrar. Hon hävdar att hon trott att rätten att använda dessa rum var för alltid och ingick i hyresavtalet, något jag aldrig lovat (hon har, precis som alla andra, ett låsart gallerförråd att ställa saker i). Jag har skriftligt bett och påmint henne om ta bort sina saker. Utan resultat. Nu har jag hotat med att forsla bort och magasinera hennes prylar om hon inte flyttar dem själv. Kostnaden för detta får hon stå för. Hennes svar till detta är att mitt agerande i såfall är att anse som egenmäktigt och likställt med stöld. Vad kan jag göra? Vad säger hyreslagen? Kan jag lägga magasinkostnaderna på hennes hyra och vräka henne om hon inte betalar? Vart kan jag vända mig för bistånd i frågan? Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Att låta någon nyttja något gratis är en sk benefik överenskommelse som det egentligen inte finns några speciella regler om i lagen. Man kan på sin höjd tänka sig att din hyresgäst ska få en viss tid på sig att avlägsna sakerna (vilket hon enligt frågan fått). Eftersom hon inte rättar sig råder jag dig att vända dig till kronofogden och begära handräckning. Att själv forsla bort hennes saker skulle faktiskt kunna vara brottsligt enligt bestämmelserna om självtäkt (BrB 8:9) eller egenmäktigt förfarande (BrB 8:8)Däremot kan du inte göra dig skyldig till stöld eftersom tillägnelseuppsåt saknas.
Sara EdströmRådgivare