FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/04/2013

Underhållsstöd när en förälder vägrar betala underhåll

Vad gäller ang underhållsbidrag ? Är skild m en 12 o 17 åring boendes på heltid hos mig ( endast ) pappan vill inte betala efter förmåga utan d minimalaste som han vill att jag söker från försäkringskassan där han vill deponera pengar . Men enligt försäkr.k.så kan man inte deponera pengar his dom . Har ej råd m advokat som jag skulle behöva för att han ska betala d han ska . Han har en betydligt högre inkomst o möjlighet än mig som går på knäna utan underhåll . Vart ska jag vända mig ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om underhållsstöd finns i 18 kap. socialförsäkringsbalken. Eftersom dina barn bara bor hos dig, och inte sin pappa, och han inte betalar underhåll till dem har de rätt till fullt underhållsstöd från Försäkringskassan. Stödet är på 1273 kr per barn, och betalas ut varje månad.

Till att börja med har barnen rätt till underhållsstöd fram till att de fyller 18 år. Om din 17-åring fortfarande går i gymnasiet har denne även efter sin 18-årsdag rätt till förlängt underhållsstöd så länge dessa studier pågår (dock senast till denne fyller 20 år).

Barnens pappa blir återbetalningsskyldig till Försäkringskassan för det stöd de har betalat ut, alternativt den summa han anses ha förmåga att betala in underhållsbidrag om denna är lägre än 1273 kr. Skulle han inte betala det han blir skyldig Försäkringskassan kommer det att omvandlas till en skuld med ränta. Men du behöver hur som helst inte ha någonting med återbetalningen att göra, detta sköter Försäkringskassan. Försäkringskassans utbetalningar till er är inte heller beroende av att pappan betalar in till dem, skulle det vara så att han vägrar att göra detta kommer bidragen ändå att betalas och då finansieras genom offentliga medel.

Du ansöker om underhållsstöd via försäkringskassan, blankett med instruktion finns att ladda ner och fylla i på deras hemsida. När du nu ansöker kan du få stöd för framtiden och en månad bakåt i tiden efter din ansökan. Jag måste säga att jag tycker det var mycket märkligt att den du har varit i kontakt med på Försäkringskassan inte upplyste dig om detta.

Hoppas det ordnar sig nu och att mitt svar har kunnat vara till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare