Ändra felaktigt beslut från Kronofogden

hej  jag har en fråga som jag skulle vilja ha besvarad det är så att kronofogden har haft utmätning av min lön i ca 3 år och sen fick jag ett brev i från dom om att upphävande av beslut om utmätning pga skuld betald sen efter en vecka så kom det ett nytt paper om utmätning och till saken hör att brevet med upphävandet är under skrivet så jag rinde till dom och fråga vad det var och sa att jag fåt paper om att skuld betald då sa dom att det måste blivigt ett data fel och dom kunde bara beklaga men då undrar jag om papret jag fåt har någon juridisk makt och att dom måsta stå för det dom sakt M.V.H

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den tillämpliga lagen för Kronofogdemyndighetens verksamhet, t.ex. löneutmätning, är utsökningsbalken. Enligt denna lag får kronofogden ändra ett beslut om löneutmätning om det finns anledning till det. Med tanke på att beslutet om upphävande av utmätning var felaktigt får det nog anses finnas anledning att göra detta. Dessutom finns en regel som säger att kronofogden har rätt att rätta ett beslut som på grund av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende innehåller uppenbar oriktighet, det är möjligt att de menade att det var detta som hade skett och de har då rätt att ordna till misstaget.

Eftersom den ändring de gjorde var till nackdel för dig hade du dock rätt till att få chans att yttra dig om det, om inte yttrande var obehövligt (vilket det troligen inte borde ha varit i ditt fall). Som jag har förstått situationen enligt din beskrivning hade ett yttrande från dig troligen inte inneburit att de hade agerat på något annat sätt (alltså valt att inte ändra det felaktiga beslutet), men det är ändå en rätt som du som enskild har och det var fel av dem att inte ge dig den. Det du kan göra, om det nu var så att du inte fick chans att yttra dig, är att JO-anmäla kronofogdemyndigheten och din handläggare. JO finns till för att granska våra myndigheter och se till att dessa följer lagar och regler. En JO-anmälan kan inte leda till att beslutet ändras eller att du får någon ersättning, men det kan förhoppningsvis bidra till att kronofogden inte gör något liknande igen. JO-anmälan kan du göra enkelt på deras hemsida, www.jo.se.

Tänkte bara tillägga att den vanliga regeln som gäller för myndigheter, och som säger att gynnande beslut inte får ändras om det innebär nackdel för en enskild, inte är tillämplig på den här delen av Kronofogdemyndighetens verksamhet.

Hoppas mitt svar har kunnat vara till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare