Småmål enligt 1:3d 1 st. RB

Hej! Jag har överklagat en kontrollavgift (P-bot) till Securitas AB, för en felparkering dom påstår att jag har gjort i Mora. Jag har bilder som bevis på att den skyltning de hänvisar till är fel. Dom vidhåller ändå sitt krav och med något som jag nästan uppfattar som hot så har jag betalat in avgiften på 400:-. Men samma dag så överklagade jag ytterligare och bifogade bilder. De har nu svarat genom att inte svara på mina påståenden och frågor utan istället bara meddelat att pengarna har kommit in och dom har därför avslutat ärendet. Ingen återbetalning kommer att ske. Däremot hänvisar dom dom till tingsrätt om jag vill få ärendet prövat. Dom har fått sina pengar så nu bryr dom sig inte, men jag skulle vilja pröva detta och behöver hjälp. Även om det är småpengar så tycker jag det är riktigt dåligt och är övertygad om att jag har rätt. Kan ni hjälpa mig med tips och råd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor!

Det första som ska sägas är att en rättegång oftast blir mycket dyr, och kan ta mycket lång tid. I min mening bör en rättegång vara det sista alternativet att använda sig av när man inte längre har några andra möjligheter att få upprättelse. Innan jag går in på vilka slags bestämmelser som kan bli relevanta i en eventuell process ska jag först och främst nämna några andra möjliga alternativ.

Först och främst kan konstateras att det antagligen inte är pengarna som du vill komma åt. Du vill istället ha upprättelse, samt eventuellt visa Securitas att deras sätt att göra affärer inte är särskilt förtroendeingivande. Det finns ett utomordentligt sätt att uppnå detta utan några kostnader – nämligen genom allmänna reklamtionsnämnden (ARN, http://www.arn.se/). ARN prövar konsumenträttsliga tvister, och de har en utförlig beskrivning på sin hemsida om hur du går till väga för att göra en anmälan. Dock blir ARN:s beslut inte verkningsfulla domar. Du kan alltså inte få några pengar från Securitas om ARN beslutar till din fördel. Men om ARN beslutar till nackdel för Securitas kommer dessa att placeras på "Svarta listan" – vilket kan innebära förhållandevis stora kundförluster för Securitas; vilket kan antas vara glädjande för din del.

Ett annat alternativ som kan beaktas förutom rättegång, eller en anmälan till ARN är medling. D.v.s. du medlar med Securitas om en lösning om vilken ni båda kan komma överens. Detta är emellertid endast värt mödan, och tiden som måste läggas ned, när det finns några pengar att tjäna, och i ditt fall verkar det vara en högst blygsamma summa som tillslut kan komma dig tillhanda.

Om du inte är nöjd med att pröva ärendet hos ARN får du istället bege dig till domstol. Men detta bör som sagt vara det sista alternativet. För att driva en effektiv rättsprocess ska du kontakta ett ombud, och använda dig av ditt rättskydd som ingår i hemförsäkringen. Du kommer då att få tillgång till ett ombud på ditt försäkringsbolags bekostnad. Därutöver ska du be ditt ombud om att driva målet som ett s.k. småmål enligt 1:3d 1 st. rättegångsbalken (RB) – vilket betyder att om du förlorar målet kommer rättegångskostnaderna inte bli lika höga (se 18:8a RB).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare