Försvarligt att lämna uppgift om brott?

Hej! Om jag blivit bedragen och lurad på pengar, genom en annons på nätet och vet vem den personen är. Jag har gjort en bedrägerianmälan till polis och annonsföretaget. Jag vill skydda andra , eftersom den falska"annonsen" finns kvar och andra kan svara och bli bedragna på pengar. Jag lägger egen annons och uppger namn och ålder, inte personnr, och adress på "uthyrningsstugan" och uppmanar andra att inte gå på annonsen och sätta in pengar i förskott, då kommer även de bli lurade. Uppmanar andra som satt in pengar att göra en polisanmälan mot den personen. Kan jag bli dömd för min annons där jag "hänger " ut bedragaren? Syftet är ju att skydda andra.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det brott som skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är förtal. Brottet består i att någon, om en människa, till en annan människa, lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta den förtalade för andras missaktning, 5 kap. 1 § Brottsbalken. Ur bestämmelsen kan 4 krav utläsas som måste vara uppfyllda för att straffrättsligt ansvar skall vara aktuellt:

1. För det första framgår att förtal måste riktas mot en människa vilket är uppfyllt i detta fall.

2. För det andra krävs att uppgiften måste lämnas till någon annan än den förtalade. Om du lägger upp en offentlig annons är detta rekvisit uppfyllt.

3. För det tredje krävs att det som lämnats måste varit en uppgift. En uppgift kännetecknas av att den kan vara sann eller falsk. Det får alltså inte vara fråga om ett rent värdeomdöme. I ditt fall utgör anklagelsen om att försäljaren begår/ har begått brott en uppgift.

4. För det fjärde krävs att uppgiften måste vara av nedsättande karaktär. Som exempel på en nedsättande uppgift anges i lagtexten anklagelse om brott. En beskyllning om brott får i regel anses vara nedsättande, undantag görs dock för lindrigare brott t.ex. en lindrig trafikförseelse eller annan ordningsförseelse som alltså inte alltid anses som nedsättande. I ditt fall verkar dock även detta krav uppfyllt eftersom de anklagelser som riktas mot försäljaren är allvarligare än en ren ordningsföreteelse.

Även om dessa fyra krav är uppfyllda är det dock inte säkert att ett publicerande av annonsen utgör ett brott. Det finns nämligen i 5 kap. 1 § st. 2 BrB en undantagsgrund.

Detta undantag kräver i detta fall att 1) det var försvarligt att lämna uppgiften och att 2) uppgiften var sann eller annars att uppgiftslämnaren hade skäligen grund för den. Även sanna uppgifter kan alltså medföra ansvar för förtal om det inte var försvarligt att lämna dem.

För att bedöma om det var försvarligt att lämna uppgiften måste man göra en avvägning mellan det allmänna  intresset av att uppgiften lämnas och försäljarens intresse av att uppgiften inte lämnas. Vad resultatet av denna avvägning skulle bli i en eventuell domstolsprocess är svårt  att avgöra. Det kan i och för sig finnas vissa situationer som det skulle vara försvarligt att lämna ut uppgifter om att någon är misstänkt för brott om allmänhetens intresse är tillräckligt starkt av att uppgiften lämnas ut. I allmänhet bör man inte acceptera anklagelser om brottslighet då misstankarna är svaga eller ogrundade eller då anklagelserna framförs på ett onödigt kränkande sätt, jfr NJA 1987 s. 285 II. Det kan alltså i regel inte anses försvarligt att sprida brottsmisstankar i onödan.

I ditt fall anser jag dock att det får anses vara försvarligt att lämna ut uppgiften om att en annons används i syfte att begå bedrägeri. Om försäljaren tagit bort annonsen skulle dock bedömningen bli annan eftersom syftet att hindra andra från att bli lurade inte längre är hållbart. Mitt råd är dock främst att se till att annonsföretaget görs uppmärksamt på att en annons används för att begå brott, och om du ska publicera en annons så bör du för säkerhets skull undvika att lämna ut namn på bedragaren. Kan ditt syfte uppnås genom att bara hänvisa till annonsen i fråga?

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare