FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/04/2013

Underhållsstöd

Hej, Jag har en dotter som är 17 (fyller 18 i maj) och vill flytta ut. min fråga är kan jag förhindra detta, vad händer om jag inte går med på det? måste jag betala underhållsstöd trots att vi inte är överens?

Lawline svarar

Hej,

När någon fyller 18 blir denna person myndig och hon får därmed välja själv huruvida hon vill bo hemma eller inte.

Underhållsstöd regleras i 7 kapitlet 1 § Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381 . I andra stycket står det att föräldrarna är skyldiga att betala underhållsstöd fram till det att barnet fyller 18 år, men går barnet i grundskola efter denna tidpunkt är föräldrarna skyldiga att betala underhållsstöd så länge dessa grundskolestudier pågår, dock längst till och med att barnet fyllt 21 år.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare