Hyra ut till ex-sambo

Hej. Jag har bott med min sambo i en lägenhet i Nacka som jag köpte och nu har sålt pga av att vi separerar. Vi har två barn tillsammans. Hon studerar och jobbar en gång i veckan. Jag har fulltidsarbete. Tanken är att jag ska köpa en mindre lägenhet som hon ska hyra av mig i två år. Barnen har vi delad vårdnad om. Men för att behålla barnen i Nacka pga av dagis och skola m.m så skriver vi in dom i den nya lägenheten. Min fråga är, vad gäller vid uthyrning till en ex sambo? Måste jag ha ett samboavtal eller ett annat skräddarsytt avtal för att säkerställa min bostadsrätt som jag köper? Ska man anmäla sig någonstans som separerade? Jag vill inte att hon helt plötsligt säger att jag har rätt till denna lägenhet bara för att vi har barn ihop. Tanken är att jag ska bo i en andrahand tills hon är klar med studierna (2 år). Sedan kommer hon hitta en egen lägenhet och jag förmodligen flyttar in i bostadsrätten. Tacksam för snabb återkoppling då vi har ont om tid att flytta och hitta en ny lägenhet.

Lawline svarar

Ni är inte sambos längre, ni bor inte längre tillsammans i ett parförhållande och därför är ni inte sambos (1 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376). Du behöver inte registrera separationen, allt du behöver göra är att skriva ett vanligt hyresavtal och inte flytta ihop med din ex-sambo igen.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare