FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/04/2013

Skiljedomsklausul i konsumentavtal

I ett civilrättsligt avtal mellan ett byggbolag och en privatperson (bostadsrättsinnehavare) finns avtalsvillkor att tvist ska hänföras till skiljenämnd som ska betalas av byggbolaget. Tvist föreligger nu och byggbolaget betalar inte beloppet till skiljenämnd för att starta skiljeförfarandet. Har jag rätt att lämna tvisten till tingsrätt och hänvisa att byggbolaget inte betalat för en skiljenämnd som avtalet anger?

Lawline svarar

Hej,

Skiljedomsklausul i avtal med konsument kan utgöra ett oskäligt avtalsvillkor som kan jämkas eller lämnas enligt 36 § avtalslagen. Det kan sannolikt tingsrätten pröva.

(rådets direktiv 93/13/EEG 5 april 1993 om oskäliga villkor i konsumentavtal, bilaga punkt q, tar särskilt upp begränsning av konsumentens rätt att gå till domstol eller vidta andra rättsliga åtgärder så som ett exempel på ett oskäligt villkor i avtal med konsument).

Om byggbolaget ska betala enligt avtalet, men underlåter detta, inskränks din rätt att få tvisten prövad. Det är en rättighet enligt Europakonventionen. Byggbolaget gör sig även skyldiga till avtalsbrott om de inte följer avtalet.

Du bör kunna ta tvisten till tingsrätt om byggföretagets avtalsbrott inskränkt dina mänskliga rättigheter, eftersom staten måste säkra dessa.

Tvisten kommer dock sannolikt att ligga i om skiljedomsklausulen är oskälig/rätten till tvistprövning. Sedan kan jag tänka mig att tingsrätten antingen prövar "huvudtvisten" alternativt ålägger byggbolaget att enligt avtalet betala för att den ska prövas av skiljenämnd.

Har du tänkt att tvista med byggbolaget råder jag dig att kontakta en verksam jurist.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare