Beskattning vid försäljning av en bostadsrätt som förvärvats genom gåva

Hej. Har sålt min bostadsrätt som jag fick i gåva av min mor. Bostadsrätten har gått i arv sedan 1972 då var inköpspriset ca. 8000 kr. När jag fick denna bostad i gåva så var denna värderad till 900.000 kr. Sålde bostadsrätten för 1.450 000 kr. Räknesätt 1) Inköp 900.000 minus försäljning 1.450 000. Vinst = 550.000 Räknesätt 2) Inköp 8.000 minus försäljning 1.450 000. Vinst = 1.442 000 Vilket räknesätt är rätt då min mäklare antyder att man skall räkna på det ursprungliga beloppet då bostadsrätten har gått i arv.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en tillgång förvärvas genom gåva så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation enligt 44 kap. 21 § 1 st. inkomstskattelagen (1999:1229) (IL). Detta kallas för kontinuitetsprincipen och innebär att du som förvärvare ”övertar” vad som gällde för överlåtaren i skattehänseende.

Kapitalvinsten beräknas så som skillnaden mellan den ersättning du fick vid försäljningen (1 450 000) minus utgifterna för försäljningen (mäklararvode och liknande), och minus det så kallade omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § IL).

Vad gäller omkostnadsbeloppet vid försäljning av bostadsrätter finns specialbestämmelser i 46 kap. IL. Omkostnadsbeloppet utgörs av anskaffningsutgiften (inköpspriset) för bostadsrätten ökat med eventuella förbättringsutgifter och kapitaltillskott (se 46 kap. 7-12 §§ IL för vad som utgör kapitaltillskott respektive förbättringsutgifter). Eftersom bostadsrätten har gått i arv sedan 1972 utgörs anskaffningsutgiften antingen av det värde som den anskaffades för (8 000), eller 150 % av bostadsrättens andel i bostadsrättsföreningens förmögenhet så som den såg ut den 1 januari 1974 (46 kap. 14 § IL). För att räkna ut detta värde får du ta kontakt med föreningen. Du kan sedan använda det belopp som är högst när du beräknar omkostnadsbeloppet. Är det så att föreningen inte har kvar de uppgifter som behövs för att räkna ut bostadsrättens andel i föreningens förmögenhet är det anskaffningsutgiften på 8 000 kr som gäller, ökat med eventuella kapitaltillskott och förbättringsutgifter.

På skatteverket.se hittar du en blankett som heter K6 – Försäljning, Bostadsrätt (http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2106.4.39f16f103821c58f680006260.html). Längst ner i del A i denna blankett måste du kryssa för på vilket av de ovan angiva sätten du beräknat anskaffningsutgiften.

Det är också så att det endast är 22/30 av kapitalvinsten vid försäljning av bostadsrätter som är skattepliktig, vilket alltså betyder en skatt på 22 % (46 kap. 18 § IL).

IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare