FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/04/2013

Fullmaktsfråga

Hej! Om jag som privatperson skriver ett kontrakt med en anställd och det senare visar sig att dennes chef/styrelse inte känner till kontraktet. Är kontraktet då ogiltigt eller gäller det fortfarande?

Lawline svarar

Hej,

Frågan rör fullmakt.

En anställd på ett företag har en ställningsfullmakt att ingå avtal för företagets räkning. Denna fullmakt innehåller "schablonartade och i det dagliga livet ofta upprepade rättshandlingar". Exempelvis kan kassörskan för företaget ingå bindande köpavtal med kunder genom sin ställningsfullmakt.

För att den anställde ska kunna ingå avtal för företagets räkning, men utanför sin ställningsfullmakt, krävs att företaget gett sin tillåtelse till det (skriftlig/muntlig/explicit fullmakt), att det tolererats flera gånger tidigare (toleransfullmakt) eller att flera omständigheter kombinerat ger intrycket av att företaget gett den anställde befogenheten att ingå avtalet (kombinationsfullmakt).

Avtalet blir bindande om någon behörig i efterhand godkänner (s.k. ratihaberar) avtalet.

För att svara på din fråga är kontraktet bara giltigt om den anställde haft fullmakt att ingå avtalet. Har den anställde ingått avtalet utan befogenhet har avtal mellan dig och företaget aldrig kommit till stånd. Företaget kan alltid godkänna (ratihabera) avtalet i efterhand och därmed göra avtalet gällande. Om cheferna inte känner till avtalet är det sannolikt ogiltigt om det faller utanför ställningsfullmakten ("schablonartade och i det dagliga livet ofta upprepade rättshandlingar").

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare