Få tillgång till egna ägodelar i annans bostad snabbt

Vi har gemensam vårdnad om en 13-årig dotter. Efter en akut konflikt med mamman har dottern bestämt sig för att bo bara hos mig. Dottern vågar inte ha kontakt med mamman, rädd för repressalier. Hon klipper nu kontakten med mamman helt, i alla fall tills vidare. Nu har det gått ett par dagar. Dottern behöver tillgång till sina kläder, gosedjur och skolprylar. Mamman vägrar nu lämna ut dessa. Mamman är psykiskt instabil och har inga problem med att agera självdestruktivt, att resonera fungerar inte. Något alternativ som kan fungera snabbare än Särskild handräckning? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Jag beklagar den situation du hamnat i. Du har ingen laglig rätt att själv hämta dotterns saker utan hennes mammas samtycke eftersom du då begår brottslig gärning. Handräckning via kronofogden är det snabbaste(lagliga) alternativet i ditt fall och om mamman vägrar lämna ut sakerna är det den vägen du bör gå för att få dem.

Mvh

Ronja KleiserRådgivare