Kan facebookpubliceringar vara förtal?

Hej. Min förra tränare hotar mig med polisanmälan för att jag skrev en statusuppdatering på facebook om varför jag lämnar hennes träningsstudio. Jag visste inte hur illa hon tog det. Så fort hon berättade om det så bad jag om ursäkt och tog bort allt från nätet. Kan hon göra en anmälan och vinna?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

 Det är svårt att hitta någon brottsrubricering som stämmer in på det beteende du beskriver, det som ligger närmast till hands skulle vara förtal. Det innebär att man anger någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt på ett sådant sätt att det kommer till allmänhetens kännedom, t.ex. genom att sprida det på facebook. I ditt fall är det dock mycket tveksamt om du utmålat denna person som brottslig eller klandervärd. Dessutom måste angreppet vara riktat mot din tränare, inte mot hennes träningsstudio, man kan nämligen inte förtala ett företag.

Det är svårt att ta ställning till utan att veta exakt vad som skrivits, men generellt är förtalsbestämmelsen relativt strikt i sina bedömningar och det är även att notera att det inte är en bestämmelse som ligger under allmänt åtal, dvs, att åklagaren automatiskt tar upp fallet utan det krävs att din tränare gör en anmälan och sedan beslutar Justitiekanslern huruvida det ska gå till åtal.

Hoppas detta varit till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare