FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/04/2013

Underhållsbidrag

Min ex mans inkomst är 20 g mer än min. Är han då skyldig att kunna upprätthålla en bra standard ekonomiskt för barnen även hos mig? Vi har ett avtal men nu vill han bryta det eftersom han nu har barnen halvtid, vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Underhållsbidrag regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB), vilken du finner här; https://lagen.nu/1949:381

Av 7:1 FB framgår det att barn har rätt till underhåll som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Den ekonomiska förmågan har att göra med exempelvis vilken inkomst föräldrarna har, alltså är det av betydelse att din ex man tjänar mer. Att barns ekonomiska standard i huvudsak ska motsvara föräldrarnas, framgår även av NJA 1995 s. 297.

Av 7:2 framgår att förälder som inte har vårdnaden om barnet och inte varaktigt bor tillsammans med barnet ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet.

Det underhållsbidrag som ska betalas kan beslutas antingen genom dom eller genom avtal.

Jag rekommenderar att ni till och börja med försöker avtala om en rimlig nivå på underhållsbidraget.

Lycka till

Lawline RådgivareRådgivare