Anmälan till kurs - avtalsinnehåll?

Anmälde mig till en kurs med X antal utbildningstillfällen för ett visst pris per gång. Arrangören har nu ändrat villkoren, ökat antalet tillfällen och höjt priset per gång med 25%. Jag vill nu avanmäla mig från detta men arrangören hävdar att anmälan jag gjorde innan ändringen är bindande.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att anmäla sig till en kurs innebär att man gör en förfrågan om att få delta. När du gjorde din förfrågan uppfattar jag det som att arrangören hade föreslagit villkoren (och även accepterat din förfrågan om att få delta i kursen med de av arrangören föreslagna avtalsvillkoren).

Ett avtal har alltså ingåtts mellan dig och kursarrangören. Frågan är då vad avtalet har för innehåll. Avtalsvillkoren styrs av det ni bestämmer vid avtalsingåendet. Om ni var överens om avtalsvillkoren vid tillfället för det träffade avtalet kan inte arrangören senare på egen hand ändra avtalsvillkoren. Förutsatt att arrangören inte har förbehållit sig en sådan rätt har du ingen skyldighet att rätta dig efter detta.

OBS: Om det förhåller sig på så vis att du gjort en förfrågan om att få delta i kursen och arrangören därefter har ändrat avtalsvillkoren föreligger inget avtal och ni står inte i avtalsrelation med varandra. När du gör en förfrågan om att få delta i kursen (med de av arrangören föreslagna avtalsvillkoren) är det att anse som ett anbud i avtalslagens mening. Det är upp till arrangören att acceptera detta eller inte. När arrangören då ändrar villkoren byter ni roller eftersom hans anbud är orent (villkoren ändras). Denne blir då anbudsgivare och det är upp till dig att acceptera de nya villkoren och ingå avtalet med det nya, föreslagna innehållet eller att inte göra det.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare