Surrogt även enskild egendom?

Min far har dött och jag är ett av 4 särkullsbarn. Min far och maka hade äktenskapsförord med varsin egen enskild egendom. Dom har ingen gemensamma barn. Min far sålde sin egendom en månad innan han dog, vad sker med pengarna han fick för den? A) Räknas de som enskild egendom? B) Ärver hans maka halvparten av dem? C) Om hon ärver dem, har vi då rätt på dem vid hennes död? (Hon har två egna barn.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Som jag tolkar dig har din far skrivit ett äktenskapsförord där de föreskrivs att egendomen som han äger skall vara hans enskilda egendom. Innan hans död sålde han iväg egendomen och det som nu trätt istället för det han sålde, det så kallade surrogatet (i detta fall förmodligen pengar) ses även det som enskild egendom enligt 7 kapitlet 2 § p. 6 såtillvida att annat inte föreskrivits i äktenskapsförordet.

Den egendomen som din far reglerat i äktenskapsförord om att den skall vara enskild ärver ni barn efter er far, makan ärver inget. Om det dock finns giftorättsgods i äktenskapet delar makan och barnen lika på din fars del av giftorättsgodset. Denna del som makan ärver efter er far ärver hon med fri förfoganderätt. Din fars särkullsbarn har rätt att få ut sin laglott direkt vid faderns död, 7 kapitlet 1 § ÄB. Vid makans frånfälle har ni således rätt till efterarv från er far om det funnit något giftirättsgods. Denna del utgörs av kvoten av det den efterlevande maken erhöll med fri förfoganderätt och dennes totala förmögenhet vid den först avlidne makens död.

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare