FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/04/2013

Underhållsbidrag till barn

Hej Träffade en tjej i Filippinerna i början av förra året. Vi hade sex och för en tid sedan hörde hon av sig med uppgift om att hon hade fött mitt barn och ville ha pengar i underhåll för barnet. Jag är mycket tveksam till att barnet är mitt.....men om så vore. Är jag skyldig att betala underhåll trots att vi aldrig kommer att ses mer?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Först ska föräldrabalkens 2 kap. 6 § nämnas som stadgar att, om det råder oklarheter kring ett barns fader, så ska socialnämnden verka för att blodundersökning äger rum beträffande modern, barnet och den som kan vara fader till barnet om denne begär det. Det innebär att om du begär att blodundersökning ska äga rum så ska socialnämnden arbeta för att så sker.

Om det efter en faderskapsutredning visar sig att du är barnets far följer en underhållsskyldighet gentemot barnet oavsett hur ert förhållande kommer att se ut. Av föräldrabalkens 7 kap. 2 §  framgår att förälder som inte har vårdnaden om barnet och inte varaktigt bor tillsammans med barnet ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet.

Av 18 § i samma kapitel framgår också att om en man haft kostnader för ett barns försörjning därför att han antagits vara barnets far men det senare framkommit att annan man är far till barnet, har den förstnämnde endast rätt till ersättning för sina kostnader om det finns särskilda skäl. Det innebär att det är klokt  att utreda faderskapsfrågan innan underhållsbidrag fastställs och utbetalas eftersom betalda pengar inte går åter utan att det finns särskilda skäl.

Här hittar du föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare