FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/12/2006

Fråga om sekretess hos myndigheter

Graden av sekretess varierar hos olika myndigheter. Hur kan man avgöra om myndigheten har en sträng sekretess eller en ordinär sekretess?

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar din fråga som att den rör din rätt och dina möjligheter att ta del av allmänna handlingar. Enligt 2 kap. Tryckfrihetsförordningen (TF) http://www.lagen.nu/1949:105#K2 har varje svensk medborgare rätt att ta del av allmänna handlingar. I denna rätt finns begränsningar för vissa typer av uppgifter, se 2 kap. 2 § TF. I Sekretesslagen (SekrL) http://lagen.nu/1980:100 preciseras dessa begränsningar. Som exempel kan nämnas sekretess för personuppgifter 7 kap. 16 § SekrL. Allmänna handlingar kan vara antingen offentliga eller hemliga. Utgångspunkten är att en myndighet skall lämna ut en allmän handling som de förvarar, såvida den inte innehåller något som kan föranleda sekretess, 15 kap. 4 § SekrL. I princip innebär detta att myndigheten innan de lämnar ut en allmän handling skall genomföra en sekretessprövning av innehållet. Föreligger sekretess får handlingen inte lämnas ut i de delar som omfattas av sekretessen. När myndigheten genomför sekretessprövning kan resultatet av denna i vissa fall vara beroende av vem som önskar ta del av handlingen, t.ex. för att innehållet rör dig själv. Som huvudregel gäller att man har rätt att vara anonym när man begär att få ta del av allmänna handlingar, 2 kap. 14 § 3 st. TF. Vill man fortsätta att vara anonym får man i det läget avstå från att ta del av handlingen. För att summera det hela gäller att myndigheten i sig inte har en särskild sekretess utan det är handlingarnas innehåll som avgör. Det ligger i sakens natur att vissa handlingar inte är offentliga medan de annars är beroende av en sekretessprövning. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare