FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2006

Kan villkor att säljaren ska laga fönster åberopas?

Vi köpte ett hus för 5 år sedan. Den förre husägaren åtog sig då att fixa ett fönster, vilket även står i kontraktet. Detta är i dagsläget fortfarande i åtgärdat. Kan vi idag kräva att detta ska bli åtgärdat, trots att det har gått så lång tid? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Ifall villkoret är utformat som att det var en förutsättning att fönstret skulle vara helt när ni flyttade in, dvs. att säljaren skulle ha åtgärdat det innan ni fick huset, så ser man det som att fastigheten avviker från avtalat skick och felregeln i 4 kap 19 § jordabalken blir tillämplig. Felet preskriberas inte förrän 10 år efter köpet, men ni är tvungna att ha lämnat en reklamation till säljaren om det inom skälig tid från det att ni märkte att fönstret inte var lagat. Om ni alltså reklamerade till säljaren då när ni flyttade in, kan ni begära ersättning om ni själva lagar fönstret. Det finns nämligen ingen skyldighet för säljaren att själv avhjälpa felet enligt jordabalkens regler. Om det istället är så att säljaren åtog sig att senare fixa fönstret efter det att ni hade flyttat in (vilket det låter som att det är) så kan ni kräva att säljaren ska fixa fönstret till dess att 10 år har gått från det att ni flyttade in i huset, villkoret är alltså giltigt i 10 år. Det finns ingen klar lagregel som reglerar detta, men man kan dra paralleller till konsumenttjänstlagen och även till preskriptionslagen. Ni kan således fortfarande kräva att fönstret ska bli åtgärdat. Mvh
Anna BergmanRådgivare