17-årings rätt att tacka nej till jobb

Hej! Jag har precis sökt min första anställning på en restaurang och efter första arbetspasset kände jag att detta jobbet inte var som jag hade tänkt mig. Nu när jag vill tacka nej till jobbet tvingar mina föräldrar mig att gå dit. Kan dem göra så och om inte hur ska jag då gå tillväga? Vill tillägga att jag är 17 år och fyller 18 i sommar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vad tråkigt att det första jobbet inte var som tänkt, men det kommer alltid nya chanser. Gällande din fråga huruvida dina föräldrar kan tvinga dig till att gå till jobbet, är svaret nej de kan inte tvinga dig till ett jobb du inte vill ha. Du har all rätt att själv säga upp avtalet, enligt 6 kap. 12 § första stycket föräldrabalken (FB).

Efter att du fyllt sexton år har du dessutom rätt att utan nytt samtycke från dina föräldrar avtala om annat arbete av liknande art. Även dina föräldrar har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan, om det skulle behövas med hänsyn till din hälsa, utveckling eller skolgång. Skulle dina föräldrar ha sagt upp avtalet av detta skäl, får du inte utan deras samtycke träffa nytt avtal, 6 kap. 12 § andra stycket FB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare