FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/05/2018

17-åring döms till 4 års sluten ungdomsvård för mord – hur länge står det kvar i belastningsregistret?

En 17 åring begår ett mord och döms till 4 års sluten ungdoms vård . Hur länge står det kvar i belastnings registret?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett straff på fyra års sluten ungdomsvård finns kvar i belastningsregistret 10 år efter att straffet helt har verkställts (17 § femte punkten lag om belastningsregister). Uppgifterna om domen finns alltså i belastningsregistret under den tid man avtjänar sitt straff i sluten ungdomsvård och därefter i 10 år till efter att man blir frisläppt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare