Frågor kring separation mellan sambor

Hej! För 2 år sedan flyttade jag in hos min sambo som redan ägde en lägenhet. Efter ca ett halvår köpte vi en ny lägenhet tillsammans där jag står på en tredjedel av lånet och han på två tredjedelar. han betalade även hela kontantinsatsen. Vi har även köpt en massa möbler till nya lägenheten som han har betalat. Vi har inte skrivit något samboavtal. Nu vill han separera, men jag vill fortfarande försöka få det att funka. Han vill att jag ska skaffa någon annan stans att bo och att han ska lösa ut mig. jag vill naturligtvis inte flytta eftersom jag vill fortsätta jobba på förhållandet. Jag undrar därför om han kan kasta ut mig/tvinga mig att flytta? Hur länge kan jag bo kvar i lägenheten och vad är det som säger att jag måste flytta? När är man formellt separerade? Vad gäller om vi trots allt separerar? Han har ju betalt allt, förutom min tredjedel av lägenheten. Har jag rätt till något? Hur går en bodelning till? Min sambo försöker även nu få mig att skruva på ett samboavtal, där det står att jag inte har rätt till något mer än min tredjedel. Borde jag skriva på detta? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Den lägenhet som ni nu bor i är samboegendom och likaså möblerna ni köpt till lägenheten enligt 3-6 §§ sambolagen. Vid en eventuell separation har du rätt att begära bodelning och då få hälften av såväl bostaden som bohaget med avdrag för lån enligt 8 och 12-14 §§ sambolagen.

Samboförhållandet upphör enligt 2 § sambolagen när någon av er gifter sig, när ni flyttar isär eller om någon av er dör. Det är efter detta någon av er kan begära att bodelning sker enligt 8 § sambolagen. Om ingen av er begär det så sker ingen bodelning.

I nuläget samäger ni bostaden varför din sambo inte kan kasta ut dig du du också har rätt till bostaden. Det är inget som säger att just du måste flytta. I samband med bodelningen ska den sambo som mest behöver bostaden få denna på sin lott enligt 16 § sambolagen. Då bostaden är belånad måste den som tar över bostaden dock kunna lösa ut den andra sambon från dennes lån. Kan du inte lösa ut din sambo från hans lån på bostaden kommer du därför ha svårt att få bostaden vid bodelningen och därmed inte kunna bo kvar.

Om du skriver på avtalet kommer detta leda till att du istället för att ha rätt till hälften av bostaden bara får rätt till en tredjedel vid en framtida bodelning- detta är alltså till nackdel för dig.

Lycka till!

(Skriv eventuella följdfrågor i en ny frågeställning och inte i kommentarerna)

Vänligen,

Fanny OlssonRådgivare