Avstående av rätten till arv

Kan arvsavstående skrivas till förmån för andra dödsbodelägare (kusiner, bröder, brorsöner etc) dvs att förmånen ställs till andra än efterlevande make/maka eller egna bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Avstående av rätten till arv regleras i Ärvdabalken 17 kap. 2 §. Lagrummet föreskriver att arvinge kan avstå från sin rätt till arv skriftligen hos arvlåtaren eller genom godkännande av testamente. Arvsavståendet ska som huvudregel vara helt förbehållslöst, alltså inte peka ut någon arvtagare. När någon avsäger sig rätten till arv kommer arvet att fördelas mellan kvarvarande dödsbodelägare.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare