Hjälp att förmå någon att hämta kvarlämnade saker

Hej! Jag hade ett förhållande med en man som tog hem lite småsaker till mig. Han fick också låna en dörrnyckel av mig. Nu har jag gjort slut och han vägrar hämta sina saker (grill.litet utebord,alkohol,bordsben,limpistol). Jag har ingen bil och kan inte lämna hans saker. Han bor i Trelleborg och jag i Landskrona. Han vägrar också ge mig nycklen och säger att jag ska hämta den samtidigt som jag lämnar hans saker. Kan han göra så? Han slutar inte heller smsa mig fast jag bett honom och det börjar kännas obehagligt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett tips på vad du kan göra för att förmå honom att hämta sina saker och ge dig din nyckel tillbaka är att ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden. Detta är ett hjälpmedel kronofogden erbjuder just för de fall då man vill att någon ska hämta sina saker hos en eller lämna tillbaka någonting. Ansöker gör man enkelt med en blankett som du kan ladda ner från kronofogdens hemsida, och det är då viktigt att du är tydlig med just vilka saker det gäller.

När kronofogden får in en ansökan om vanlig handräckning skickar de ett brev till den kravet gäller (alltså din före detta) med ett föreläggande om att han måste göra det du har begärt av honom. Förhoppningsvis kan detta få honom att förstå att du menar allvar och att han inte har något annat val än att göra det du ber honom om. Gör han det ska du höra av dig till kronofogden och ta tillbaka din ansökan. Om han inte hör av sig till kronofogden eller hämtar sina saker självmant kommer kronofogden att meddela ett utslag (lite som en dom) som säger att du har rätt och han måste hämta sina saker och lämna nyckeln. Om du vill kan du då även begära att få hjälp av kronofogden att verkställa detta, alltså hämta/lämna sakerna.

Skulle han höra av sig till kronofogden och invända mot ditt krav kommer du att underrättas om detta och får sen välja om du skulle vilja ta det vidare till en domstol.

Här är länken till ansökningsblanketten: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

När det gäller sms:en förstår jag verkligen att det känns obehagligt. Att skicka massa sms till någon mot dennes vilja, på ett sätt som gör att den som får sms:en tycker att det är väldigt obehagligt, kan vara nog för att man ska begå brottet ofredande (brottsbalken 4 kap 7 §). Om han inte slutar kan du alltså överväga att polisanmäla honom.

Lycka till och hoppas allt ordnar sig!

Lawline RådgivareRådgivare