Bodelning med anledning av ena sambons död

Hej, min fars sambo har gått bort och nu har boupptäckning påbörjats då fick han dock veta av jurist att trots att han begärt bodelning har hennes tre barn rätt till allt gemensamt bohag? De bodde i en hyresrätt, han skall från hennes jobb få någon försäkring utbetald på ca ett prisbasbelopp och juristen säger nu att på grund av detta har barnen rätt till allt, några små saker kommer han få behålla? Stämmer verkligen detta? Tycker det låter väldigt underligt när lagen säger att allt gemensamt bohag skall delas 50/50? Eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tillämplig lag på samboförhållanden är Sambolagen (2003:376) (SamboL). Upphör ett samboförhållande av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen (sambornas gemensamma bostad och bohag) fördelas mellan dem genom bodelning, se 8 § SamboL. Har ena sambon dött gäller bestämmelserna om rätt att begära bodelning endast till förmån för efterlevande sambo, se 18 § 1 st. SamboL. Vid en bodelning läggs sambornas samboegendom samman och delas sedan lika mellan samborna, se 14 SamboL. Om samboförhållandet upphört till följd av ena sambons död, har dock den efterlevande sambon rätt att vid fördelning av samboegendomen som sin andel behålla så mycket av egendomen att det motsvarar två prisbasbelopp, se 18 § 2 st. SamboL.

Sammanfattningsvis kan sägas att en likadelning ska ske vid en bodelning mellan sambor, dock ska efterlevande sambo ha rätt att som sin andel vid fördelningen behålla två prisbasbelopp.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare