FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/12/2006

Egenmäktigt förfarande

Hej Jag har en fråga om egenmäktigt förfarande. Bakrund: Jag har bott i min bostadsrätt i ca 4 år. När jag flyttade in tog jag den förra ägarens förråd. Föreningen har som regel att inga förråd är direkt kopplade till bostad då det finns fler förråd än lägenheter. För ca 6 månader sen blev det ett större förråd ledigt och jag frågade ordförande om det gick bra att byta till detta förråd och han godkände detta. För cirka en månad sen fanns det ett papper uppsatt i porten av en annan boende som frågade vem som hade tagit hans förråd. Då det inte stipulerade vilket förråd denna yrkade på kontaktade jag ordförande i föreningen och vice ordförande som lovade att reda ut saken så att den andra bostadsrättsinnehavaren skulle få ett ledigt förråd. Samt att man skulle göra en full inventering av alla förråd. Styrelsen satte upp papper i porten och bad alla boende markera sitt förråd senast den 15 Dec. Cirka en och halv vecka efter detta får jag en lapp i min låda där den nyinflyttade ägaren låter meddela att han har brutit upp mitt förråd (Detta utan att få ett godkännande av styrelsen eller kontaktat mig personligen) och kastat in alla mina saker i ett annat förråd. När jag ringer upp honom säger han att enligt köpekontrakt med mäklaren äger han rätten till förrådet. Så nu känner jag mig kränkt och har fått alla mina personliga saker inkastade och högt travade (Skadade). Dessutom är många av mina saker fortfarande kvar inlåsta (där han satt upp sitt egna lås) i mitt gamla förråd. Vad ska jag göra? Jag anser att detta faller under Egenmäktigt förfarande?

Lawline svarar

Genom att bryta upp förrådet och ta ut din saker och genom att låsa in en del av dina saker i förrådet har din granne gjort sig skyldig till antingen självtäkt eller egenmäktigt förfarande, beroende på om grannen hade rätt till förrådet eller inte. Betydelsen av vilket av brotten grannen gjort sig skyldig till är dock inte så stor eftersom den enda egentliga skillnaden är att det inte finns något som heter grov självtäkt och det i det här fallet troligtvis ändå inte är aktuellt. Det är möjligt att det även kan röra sig om skadegörelse. Man får helt enkelt avgöra vilken del av gärningen som utgjort den övervägande delen av gärningen, skadegörelsen eller förflyttandet och inlåsningen av sakerna. Är det t ex så att något väldigt dyrt har gått sönder kan det kanske vara på sin plats att åtala grannen för skadegörelsen. Detta är dock en bedömning som åklagaren gör och inget du behöver oroa dig över. Det du kan göra är att polisanmäla händelsen. Om åklagaren väljer att väcka åtal kommer denne även att representera dig i talan för det enskilda anspråket genom vilket du kan få skadestånd för den skada du lidit. För att få dina saker som ligger i förrådet bör du ju självklart först och främst prata med din granne. Om du ändå inte får ut dina saker kan du lämna in en ansökan om särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten. För mer information om särskild handräckning och för att ladda ner ansökningsblanketterna se http://www.kronofogden.se Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare