Nedsättning av försäkringsersättning vid grovt rattfylleri

Hejsan, Jag har varit med om en trafikolycka, singelolycka, jag körde aloholpåverkad. Blev dömd till grov rattfylla istället för rattfylla och vårdlöshet i trafik. Pga detta enligt mitt försäkringbolag så jämkas medecinsk bedömning och sveda värk och ärr mm till 50%, är det rätt? Och även inkomstförlusten då jag blev sjukskriven 6 månader jämkades med 80%. Så enligt dom har jag redan fått min ersättning för lönbortfall via försäkringskassan.... men det fattas ju 20% jag ska väl ha ersättning av försäkringsbolaget på resterande 20% bara det att den summan jämkas till 80% eller???? Har idag 1.4 år senare diskbråck och är för närvarande arbetslös då jag va tvungen att säga upp mig som snickare. Mår psykiskt dåligt av hela situationen. tacksam för svar, snälla!!!

Lawline svarar

Hej,  och tack för din fråga.

Jag  beklagar din situation. Enligt trafikskadelagen 12 § https://lagen.nu/1975:1410#P12S1 får  ersättningen för personskada sättas ned om föraren gjort sig  skyldig till grovt rattfylleri och därmed genom vårdslöshet  medverkat till skadan. Det är graden av vållande som avgör hur   stor nedsättningen ska bli. Ditt försäkringsbolag har bedömt i  vilken grad du medverkat till skadan och därefter satt ned din  ersättning. Det är vanligt att försäkringsbolag sätter ned mer  vid grovt rattfylleri av rattfylleri av normalgraden.

Med  vänlig hälsning

Lovisa HedlundRådgivare