Särskild förvaltare

Jag har två egna barn (12 o 15 år) och sambo (inga gemensamma barn). Vad händer om jag avlider före min sambo och innan barnen är myndiga? Vill inte att barnens pappa ska få tillgång till barnens arv. Jag vill att barnen ska ärva så mycket de kan. Vad blir det i så fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Om du avlider så kommer barnens far att förvalta arvet tills de blir myndiga. Eftersom du inte vill att detta ska ske så bör du skriva ett testamente där du namnger någon du litar på och skriver att denne ska vara särskild förvaltare för barnens arv. Detta kan ske tills barnen är myndiga men du kan även skriva in att det ska gälla för en längre tid. Den särskilda förvaltaren ska vara någon du litar på och som du tryggt kan lämna över ansvaret på. Det behöver inte vara en person utan t.ex. vissa banker kan ta på sig detta ansvar. Det är dock viktigt att du frågar den som du vill utnämna innan testamentet skrivs. När särskild förvaltare finns kommer inte barnens far att ha tillgång till arvet. Den som är särskild förvaltare ska dock årligen redovisa förvaltningen för förmyndaren, dvs. barnens far.

Det är viktigt att det tydligt framgår vem som ska utses till särskild förvaltare, att det rör sig om särskild förvaltning och att du inte vill att det ska finnas någon medbestämmanderätt för barnens far.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare