Bilbyte ogiltigt pga högre reparationskostnader än ena parten förväntat sig?

Hejsan, Jag och en annan person har gjort ett privat bilbyte, han fick min bil plus pengar emellan. Min bil gick inte riktigt som den skulle och det visste han om och berättade att han hade en vän på verkstad som skulle laga den åt han. Nu kommer han tillbaka och säger att han skall byta tillbaka bilen, för att kostnaderna för att laga bilen kommer vara för stora. Kan han göra på det viset ? När han provkört bilen, godkänt dessa fel eftersom det är pga av dem som bilen inte gick som den skulle. Det han berättade att vännen skulle laga åt han. Anledningen till varför bilen gick dåligt var ingenting jag visste om. Vi har även skrivit kvitto på att bilarna byts i uppvisat och godkänt skick.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt avtalslagen ska avtal hållas. Bilbytet är att anses som ett "köp" mellan privatpersoner och köplagen blir då tillämplig.

I köplagens 19 § framgår att även om man sålt/bytt en vara i "befintligt skick" kan varan anses felaktig i vissa fall. Dessa undantag blir dock inte tillämpliga här.

I köplagens 20 § framgår att köparen har en undersökningsplikt av varan före köpet. Paragrafen säger att köparen inte får åberopa fel som han måste antas ha känt till vid själva köpet. Du skriver att denna person var införstådd med att det var fel på bilen. Han sa till och med att han hade en vän som kunde laga den. Att kostanderna blir högre än vad han väntat sig är inget som ger honom rätt att byta tillbaka till sin gamla bil. Avtal ska hållas.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare