När övertid respektive mertid?

Hejsan, Har en fråga angående övertid kontra mertid. Har läst arbetstidslagen ett flertal gånger och kommer till viss insikt. Vi har på vår fabrik ett större antal deltidsanställda, som har schemalagda tider på cirka 8-9timmar i veckan. De blir dock schemalagda en del tider pga. sjukskrivningar ect samt inringda en hel del. Så många av deltidarna jobbar mellan 50-70procent. Min fråga är således när ska de få övertid respektive mertid. Såsom jag förståt det ska allt utöver 40 timmar (vi har 38 timmars veckor då det är 2 skift) va övertid. Allt upp till 38timmar är mertid!?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Med övertid menas sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid eller jourtid, dvs. överstiger maxtaket på  40 timmar/vecka och 48 jourtimmar/fyra veckor, se 5, 6 och 7 §§ arbetstidslagen (ATL).

Mertid är all arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid enligt anställningsavtalet, se 10 § ATL.

Övertid gäller heltidsanställda, medan mertid tar sikte på deltidsanställda. När en deltidsanställd arbetar utöver de enligt anställningsavtalet avtalade timmarna kallas det mertid upp till en heltid, dvs. upp till 40 timmar/vecka, därutöver är det övertid.
Exempel: en deltidsanställd har avtalat 20 timmar/vecka. Timme 21-40 är mertid, medan timme 41 och över är övertid.

Viktigt att observera är att de deltidsanställda endast får jobba 200 mertidstimmar/kalanderår, 10 § 2 st. ATL. Detta tak finns för att skydda deltidsanställda för alltför stor arbetsbelastning utöver avtalad tid och för att arbetsgivaren ska göra en realistisk bedömning av arbetskraftsbehovet och inte betingar alltför kort arbetstid.

Arbetstidslagen hittar du https://lagen.nu/1982:673

Med vänlig hälsning,

Linda DavidssonRådgivare