Bodelning och hantering av egendom för fritidsändamål som sambor äger gemensamt

Hur hanteras egendom (båt, husvagn) som köpts för gemensamt bruk i samband med en bodelning mellan sambor? Köpen har finansierats genom lån på bostadsfastigheten. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt 3 § Sambolag (2003:376) utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensamt bruk. Med sambors gemensamma bohag avses ex. möbler och hushållsmaskiner vilka är avsedda för det gemensamma hemmet och inte uteslutande för ena sambons bruk. Av 7 § sambolagen framgår att egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte räknas som samboegendom. Till egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål räknas båt och husvagn. Då båten och husvagnen inte räknas som samboegendom ska dessa inte tas med i bodelningen.

Egendom som sambor köpt tillsammans men som inte räknas som samboegendom har samborna ändå samäganderätt till. Äganderätten parterna emellan regleras då av lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt. Om inget annat framgår ska varje ägare anses äga en lika stor del av egendomen. Har dock en ägare exv. betalt en större del av egendomen ska denna anses äga en större del som står i proportion till detta. Där stadgas i 2 § ovan nämnda lag att det krävs samtycke från alla som äger en del i egendomen för att få vidta åtgärder med denna, exv. försäljning. Det är samägarna tillsammans som fattar beslut om hur det ska förfogas över den samägda egendomen.

Detta betyder att bodelningen och förfarandet med den samägda egendomen utgör två olika förfaranden. Dels bodelningen där samboegendomen ska ingå och ett annat förfarande där beslut fattas kring båten och husvagnen.

Länk till sambolag (2003:376): https://lagen.nu/2003:376

Länk till lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare