FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/03/2013

När erhåller man sakrättsligt skydd gentemot tredjeman vid pantsättning?

Hejsan! Jag har svårt att förstå HB 10:1. Innebär den att en besittningsövergång är ett krav för att panten ska bli sakrättsligt giltig? Skulle ni kunna förtydliga vad sakrättsligt giltig innebär? MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Sakrätten är ett område som klargör för hur konflikter, där två eller fler parter har ett äganderättsanspråk på samma egendom, ska lösas. Att något är sakrättsligt giltigt innebär att egendomen är skyddad gentemot tredjeman och att denne sålunda inte kan ta egendomen i anspråk då man genom ett sakrättsligt moment, t.ex. tradition (besittningsövergång), erhållit ett sakrättsligt skydd.

För sakrättslig verkan av pantsättningar uppställs olika krav beroende på vilket egendomsslag som panten utgörs av. För lösöre och värdepapper gäller ett krav på tradition. För enkla fordringar och rättigheter gäller sedvanligt ett krav på denuntiation (underrättelse) av gäldenären.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare