Arvsordningen

Hej! Min mamma avled 2006 och för några dagar sedan avled min morfar, hur ärver man? Min mormor är fortfarande vid liv plus min mors bror och syster. Ärver min mormor allt? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Då din mamma avled år 2006 utgår går jag från att arvet efter din mamma redan är fördelat och att din fråga rör arvet efter din morfar.

Om din mormor och morfar var gifta så ärver din mormor allt efter din morfar. Om din mormor sedan går bort så kommer arvet efter din mormor att tillfalla hennes barn. Eftersom att din mamma har gått bort så kommer hennes del av arvet att tillfalla dig och dina evetuella syskon.

Om din mormor och morfar inte var gifta så kommer arvet efter din morfar istället direkt att tillfalla hans barn. Precis som ovan nämnts så kommer det leda till att din mammas del av arvet kommer att tillfalla dig och dina eventuella syskon.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare