Skyldighet att betala lån på sambo-bostad

Hej! Jag och sambon ska gå isär efter ett halvår av samboboende. Saker och möbler har vi i princip inget att dela upp, då vi har med oss "egna" saker från innan sambotiden. Frågan är: Han äger huset. Jag har varit arbetslös och då stått för matkontot. Nu tycker han att jag ska betala innan jag flyttar, vad har han rätt att kräva mig på? Finns det några regler när ena parten äger huset och den andra inte? Spontant känner jag att driften, vad jag faktiskt använt är rimligt. Men han tycker jag ska betala hälften av lånen (minus amortering). Jag flyttar 1 april och han tycker jag ska betala denna månaden ( mars) och nästa månad (april). Tack för svar!

Lawline svarar

Hej Linda och tack för din fråga! Vad jag kan utläsa av din fråga har din föredetta sambo inte rätt att kräva någon betalning av dig. De lån som står i din fd sambos namn är han betalnings-skyldig för.

Om det är så att huset förvärvats för gemensam användning (oaktat vem som äger huset) så är det istället du som genom bodelning har rätt till halva huset. Du måste i så fall framställa en begäran om bodelning senast ett år från det att samboförhållandet upphörde.

Observera att du aldrig kan få del av huset om din fd sambo ägde det redan innan det blev tal om att ni skulle flytta ihop.

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare