FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/03/2013

Underhållsskyldighet för barn

Hej hej! Jag har väldigt nyligen flyttat ihop med min pojkvän, han har två barn sen tidigare. Hans före detta söker egen vårdnad, hon säger bla att hon har anmält detta till tingsrätten. Men min sambo har fortfarande inte fått någon kallelse ang det. Och nu ser vi frammåt lite, han kommer ju självklart strida om att få ha sina barn. MEEN om det skulle bli så att hon får egen vårdnad om barnen, då kommer fadern ju få betala underhåll. Min sambo är sjukskriven pga en hjärnblödning och är halvsidesförlamad och får där med väldig lite pengar. Han har pratat med försäkringskassan och dem säger att han kommer få betala 600 kronor per barn, han har två stycken. Därmed blir det alltså 1200 kronor. Vilket är mycket för honom som inte ut så mycket pengar. Till frågan som jag då undrar, är jag som perons skyldig till att hjälpa å betala detta även då när det inte är mina barn? Självklart så hade jag ju hjälp till, men min sambo vill inte att jag ska vara delaktig i detta då eftersom han tycker att det inte är mina barn och att jag inte ska bli drabbad. Vi har varit sambos i ca 3 månader. Är tacksam om ni kan svara så snarast som möjligt!

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Bestämmelser om underhållsskyldighet för barn återfinns i 7 kap. föräldrabalken. Det är föräldrarna som ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Att din sambo är underhållsskyldig gentemot sitt barn innebär inte att du också kommer att bli underhållsskyldig gentemot barnet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare