Turordningskretsar

Jag arbetar på en flygplats och kommer att bli uppsagd pga arbetsbrist. Flygplatsen är ett kommunalt bolag. Jag är inte sist anställd på flygplatsen, men enligt den turlista som vår chef har lagt fram så har de som har jobbat längre "i kommunen" förtur, oavsett tidigare befattning. Det är alltså mer värt att ha jobbat x antal år som lokalvårdare inom kommunen än att ha jobbat 12 år inom flygbranschen i detta fall. Är det rätt att bolaget går efter kommunlistan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arbetsgivaren äger fritt, efter förhandling med facket, bestämma turordningskretsar. Du bör alltså ta kontakt med facket för att få veta hur stor turordningskrets man har förhandlat fram.

En turordningskrets bestäms dock oftast, precis som du är inne på, geografiskt t ex en flyplats eller annat driftställe. Varje turordningskrets delas i sin tur upp efter avtalsområde. Dvs tjänstemän för sig och arbetare för sig, för att ta ett exempel.

Observera att turordningsreglerna vid arbetsbrist enligt 22§ LAS är semidispositiva, dvs det går att avtala om andra turordningsregler i kollektivavtal.

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare